De ce Silent story? De ce o ”poveste tăcută”?
POVEȘTI DE POVESTIT ÎN LINIȘTE
Poveștile pot fi descărcate de aici
pentru ca povestea să existe,
au lucrat împreună
Cristina Gîrniceanu – autor povești – convinsă că fiecare cuvânt este o poveste, de 20 de ani îi învață limba română pe elevii deficienți de auz
Alice Buzoianu – autor ilustrații – pasionată de artele vizuale, crede în puterea imaginii, a culorii și a luminii care reflectă sufletul
Daniela Lincă – interpretarea poveștilor în limba semnelor – cu har, dă viață cuvintelor prin mișcarea mâinilor, ține o lume întreagă între degete
Teodora Rotaru – realizarea materialelor video – într-o strânsă legătură cu arta, fascinată de fotografie, îndrăgostită de imaginea care oprește timpul
Andreea Gherasim – un profesor care își amintește în fiecare zi că ”Toți oamenii mari au fost mai întâi copii.”
DE CE
avem nevoie de povești
Pentru că fiecare copil este un mic erou înzestrat cu o sete nemărginită de cunoaștere și cu o energie debordantă în a încerca noi și noi experiențe. Dar mai ales pentru că nu toți copiii sunt la fel. Poveștile tăcute sunt cu și pentru altfel de eroi.
Scopul proiectului ”SILENT STORY” este să faciliteze accesul la cultura scrisă prin intermediul poveștilor pentru copiii / tinerii cu deficiențe de auz şi totodată să determine comunitatea locală, în special familia, să conştientizeze nevoia de lectură și de povești. Prin proiectul ”SILENT STORY” ne dorim să dezvoltăm în rândul copiilor deficienți de auz motivația de a citi prin ateliere de lectură și prin crearea de povești despre ei. Poveștile create îi vor face să realizeze că lectura nu este o experiență alienantă, despre o lume diferită de a lor, ci, dimpotrivă, le va crește stima de sine prin posibilitatea identificării cu eroii poveștilor.
Prin proiectul ”SILENT STORY” ne propunem mai mult decât accesibilizarea textului literar pentru copiii cu deficiențe de auz. Ne dorim facilitarea accesului copilului cu deficiențe în lumea magică a poveștilor. Ne dorim să se identifice cu personajele poveștilor, să prindă aripi imaginația sa, să aibă curajul să fie parte dintr-o poveste.
Obiectivele proiectului :
– Dezvoltarea competentelor de comunicare în limba semnelor pentru 20 de părinți ai copiilor cu deficiente de auz din cele două școli speciale, prin participarea la 12 ateliere de utilizare a limbii semnelor
– Dezvoltarea abilitatilor de lectură pentru 20 de copii cu deficiente de auz, prin participarea la 12 ateliere de lectura si Storytelling in limba semnelor
– Dezvoltarea interesului de lectură a tinerilor cu deficiente de auz prin crearea a trei povești în care eroii sunt cu deficiențe
– Promovarea poveștilor/produselor culturale adresate persoanelor cu deficiente de auz, prin tipărirea / publicarea pe site-ul beneficiarului a poveștilor în limba română și interpretate în limba semnelor
– Dezvoltarea interesului si a respectului fata de manifestarile culturale in randul persoanelor cu deficiente de auz, prin realizarea reprezentarii dramatice a povestilor
Activități
Ateliere de lectură și de Storytelling în limba semnelor
”Întâlnirea cu eroii poveștilor românești”, cartea Cristinei Bucur, a fost punctul de pornire al atelierelor de lectură și de Storytelling în limba semnelor.
Toți putem visa să fim personaje de poveste și toți putem fi eroi ai poveștilor noastre. În căutările noastre, eroii din poveștile copilăriei ne sunt alături, chiar dacă nu ne dăm seama de acest lucru. Eroii, nu-i așa, pot lua orice chip!
Atelierele de lectură și storytelling, special concepute pentru copiii deficienti de auz din Școala Specială pentru Surzi nr. 1 și din Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Auz ”Sfânta Maria” din București, adaptate prin utilizarea de semne, simboluri și imagini, au oferit oportunități de îmbunătățire a vocabularului și a abilităților de comprehensiune a textului. Printre avantajele participării la aceste ateliere amintim îmbunătățirea abilităților de comunicare, dezvoltarea imaginației și a creativității, precum și creșterea încrederii în sine.
Ateliere de limba semnelor pentru părinți
Cele 6 ateliere de limba semnelor din fiecare școală parteneră au oferit părinților șansa de a le spune copiilor că fac parte din aceeași lume. De a le spune pe limba lor că limitele pot fi depășite!
Fiecare cuvânt, fiecare semn învățat de părinți este o punte între lumi care ar trebui să fie o singură lume.
Spectacol de teatru gestual
Împreună, după înțelegerea poveștilor, pregătim un spectacol.
Alături de Maria Filip, Adi Gîrcu, Marian Ciurlea, Cristi Neguț, Paloma Chițu, Same și Narges Attayee,
Radu Apostol, Viorel Cojanu, Ana-Maria Ioniță, Cristina Gîrniceanu
”Silent story” la Școala Profesională Specială pentru Deficienți de Auz ”Sfânta Maria”
”Silent story” la Școala Gimnazială Specială pentru Surzi nr. 1
”Silent story” la Palatul Național al Copiilor – București
Vizibilitate
NOTA
Materialele prezentate sunt parte din proiectul Silent story, derulat de Asociația pentru Educație aRtelier 2020, în parteneriat cu Centrul de Teatru Educațional Replika, Scoala Profesionala Speciala pentru Deficienti de Auz “Sfanta Maria” și Scoala Speciala Gimnaziala pentru Surzi Nr1. Bucuresti , cofinantat de AFCN
Proiectulul ”Silent Story” respectă prioritatile de finatare ale Administratiei Fondului Cultural Român pentru sesiunea I, 2023: Promovarea lecturii și/sau facilitarea accesului la cultura scrisă în zonele cu acces limitat la cultură, Proiecte adresate publicului tânăr, inclusiv prin implicare editorială, Sprijinirea adaptării activităților la platforme diverse de prezentare și difuzare, inclusiv în mediul digital.
Proiectul de Promovare a Culturii Scrise, ”Silent story”, este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, dar nu reprezintă în mod necesar poziţia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabilă de continutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finantării, respectiv Asociația pentru Educație ”aRtelier 2020”.